Laman Blog ini kelihatan segak lagi tampan dengan browser Internet Explorer 6 dan ke atas.

Sunday, May 25, 2008

Hidup dikeji, Mati dipuji

Senario yang selalu sangat boleh kita lihat di TV, Radio, Internet dan sebagainya.

Kalau Hidup:


Orang biasa

  • "abang Ali ko tak rajin nak buat menda-menda camni. Lebih baik dia lepak tengok tv. Dia tak cam laki ko... blablabla..."
  • "Bini aku takdanya nak masak sedap2 cam bini ko...pemalas kealah...tiap2 kali aku balek keja je tengok dia tengah tengok cite Indon TV9...blablabla..."

Orang politik

  • "Beliau adalah duri dalam daging..."
  • "Tindakan beliau umpama membakar kelambu kerana seekor nyamuk..."
(*Inilah yang akan berlaku bila orang politik dah kehilangan kuasa.)

Kesimpulan: kutuklah mereka selagi mereka hidup. Cananglah keburukan dia selagi mampu. Begitu?


Kalau Mati:


Orang biasa

  • "arwahnya baik sangat dengan akak... arwahnya rajin bawak anak bejalan, shopping, penyayang blablabla..."
  • "arwah temah ni, baik sangat ngan aku Yop... tingat aku mase aku demam teruk dulu, dia la yg masakkan aku bubur, lapkan badan aku, blablabla... pandai jaga anak blablabla..."

Orang Politik

  • "Seluruh Malaysia merasakan kehilangan beliau. Jasa beliau terhadap pembangunan negara tidak terhingga... blablabla..."
  • "Allahyarham seorang yang berjiwa rakyat... tidak mementingkan diri sendiri... banyak mengorbankan masa demi untuk memajukan blablabla..."

Kesimpulan: Puji-pujian buat mereka yang pernah berbakti walaupun hanya dapat dilihat setelah mati. Lebih2 lagi arwah seorang yang telah kehilangan kuasa sebelum pemergiannya.

P/S: Biasa tak anda lihat senario macam ni?

-Hazriel-

5 comments:

mohad said...

pandai juga awak bercerita...

Hazriel said...

t.kasih.
sekadar nak melepas geram dengan manusia kaki bodek sebenarnya :P

SEIMITSU said...

waaa.. ayat nih mmg tepat ditujukan kepada kaki bodek...tapi malangnya klu kaki bodek tu buta huruf mmg tak bole nk paham la...

Anonymous said...

yes men..

mohad said...

salam... saya sudah link blog awak dalam blog saya..