Laman Blog ini kelihatan segak lagi tampan dengan browser Internet Explorer 6 dan ke atas.

Saturday, October 4, 2008

Duit Raya

Selamat Hari Raya Aidilfitri yang ke.... errr.... 21 buat aku...

Setiap kali raya, budak-budak la yang paling2 seronok... Dapat baju baru, seluar baru, dan paling2 syok sekali, "DUIT RAYA".

Huh... seumur hidup aku ni, (2 dekad lebih dah), duit raya tiap2 tahun, tak pernah cecah RM100... sedangkan member2 aku ada yang sampai RM300...
WOWWWW....

Kenapa duit raya aku sikit? Takpela...aku tetap berbangga, sebab aku rasa, aku lah antara kanak-kanak yang bermaruah... MARUAH???

Rumah aku ditakdirkan mempunyai undang2 ketat (cuma tiada akta khas yang pernah digubal)... Salah satu daripada undang2 Perayaan Aidilfitri adalah:
  1. mana mak abah pegi, WAJIB follow... ekau jangan ngada2 nak tinggal... penampar nak???
  2. mesti pakai kasut, jangan mengada2 nak pakai selipar... penampar nak???
  3. Baju mesti "tuck in"... hahaha teringat plak zaman kecik2 dulu...
  4. Pegi umah orang, dok diam2...mana mak duduk, situ la ekau duduk... jangan ngada2 nak berjalan2 dalam umah orang...
  5. Jangan pergi beraya sendiri... kalau nak pegi beraya dengan kawan2 buleh... tapi make sure pegi rumah orang yang KENAL je... tak kenal, jangan ngade2 nak pegi... tunjuk muka tak malu, datang umah orang semata2 nak mintak duit raya... TU BUKAN BUDAYA KITA !!!
  6. Dah tak ingat dah apa undang2 lain... akan di update kemudian kalau dah teringat nanti...

Apa yang nak disampaikan kat sini sebenarnya, pasal duit raya je...

Didiklah anak2 supaya jadi manusia yang bermaruah... carik duit dengan jalan yang betul... bukan menjaja muka ke tiap2 rumah, tanpa usaha yang betul, semata-mata nak dapatkan duit raya... adab & tertib kat rumah orang pon nak kena diajar...

*Pernah ada kes, budak datang beraya kat umah aku, datang kayuh basikal 6km, semata2 nak beraya kat umah orang yang tak kenal... Part paling best, gigit kuih raya sikit, pastu letak balik dalam bekas... sungguh hebat cara hidup kanak2 tersebut... syabbasss syabbasss...

No comments: